Kinderfysiotherapie bij het schoolgaande kind 4-12 jaar
De basisschoolperiode is een tijd van grote stappen, letterlijk en figuurlijk. Tijdens deze jaren ontwikkelt een kind steeds meer zelfvertrouwen in zijn of haar motorische vaardigheden. Van fietsen en rennen tot schrijven en knutselen: de motoriek wordt steeds fijner en complexer.
Bij Sissa Kinderfysiotherapie begrijpen we dat elk schoolkind uniek is en zich in zijn eigen tempo ontwikkelt. Soms gaat die groei vanzelf, maar soms kan een kind extra ondersteuning gebruiken om motorische uitdagingen te overwinnen. Denk aan problemen met coördinatie, balans of fijne motoriek die invloed kunnen hebben op bewegen, spelen en schoolprestaties.
Signalen die we vaak zien:
Moeite met de gymles, schrijven of knutselen
Onhandigheid of pijnklachten in spel of sport
Snel vermoeid tijdens bewegen
Een slappe of juist gespannen houding
Problemen met evenwicht of tweezijdige coördinatie
Een opvallend beweegpatroon ten opzichte van leeftijdsgenootjes

Wat doet de kinderfysiotherapeut?
Middels een vraaggesprek wordt tijdens de anamnese de hulpvraag duidelijk in kaart gebracht. Tijdens het onderzoek wordt vervolgens gekeken wat de aandachtspunten zijn en gezamenlijk met ouder en kind een plan van aanpak opgesteld. Onze aanpak is altijd persoonlijk en gericht op het versterken van het zelfvertrouwen van het kind.
Bij Sissa kinderfysiotherapie passen we de behandeling aan op de manier van leren welke het beste past bij uw kind. We houden rekening met het tempo waarop nieuwe vaardigheden worden aangeboden en zorgen, doormiddel van spel en plezier, voor een veilige en vertrouwde omgeving om te ontwikkelen. We werken daarbij nauw samen met ouders, maar ook met school en overige disciplines indien dit noodzakelijk is
Vragen?
Hebben jullie vragen of twijfels over de motorische ontwikkeling van jullie kind? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op!



